COCO

Coco in het algemeen

Kokosstof is een product, dat overblijft nadat de vezels uit de buitenste schil (bolster) van de kokosnoot zijn gehaald. CANNA, pionier bij uitstek, raakte onder de indruk van de potenties van dit product. Na jaren onderzoek slaagde CANNA erin, om met kokos en een speciale kokosvoeding een nieuw medium voor snel groeiende planten te creëren. Tijdens de introductie was CANNA een van de eerste bedrijven die gebufferde kokos volgens de RHP-norm op de markt bracht.

infopaper-coco_text_01.jpgMen heeft er 10 eeuwen over gedaan om van dit materiaal het medium van de toekomst te maken. De eerste beschrijving van kokosstof dateert uit de 11e eeuw en is opgetekend door Arabische handelslieden. In 1290 beschrijft Marco Polo het fabricageproces van kokosnoten tot vezels. Dit proces is eeuwenlang onveranderd gebleven. Kokosstof was een afvalproduct van de fabrieken die kokosvezel importeerden als grondstof voor het vervaardigen van zeiltouwen, vulling van matrassen en zittingen van stoelen.

Botanist en tuinman John Lindeley, secretaris van de Koninklijke Hortus Society heeft in 1862 kokosstof als groeimedium geïntroduceerd in de Engelse tuinbouw, nadat hij het met succes had getest in de tuinen van de Society. Het materiaal bevatte echter te veel schadelijke stoffen en de kennis over de toepassing was nog pril. Uiteindelijk gaf de kwaliteit te veel problemen bij diverse gewassen, waardoor het gebruik van kokosstof in de tuinbouw afnam. Het duurde 100 jaar voordat kokos opnieuw werd ontdekt als potentieel groeimedium. Met behulp van nieuwe technieken en analysemethoden werd het mogelijk om uit kokos een volwaardig groeimedium te creëren. Het was nu mogelijk om gewassen op kokos te kweken met een lage EC en een relatief korte teeltduur.

infopaper-coco_text_08.jpg

Easy growing

Een kweker kreeg met de gangbare kweekmediums de ene na de andere tegenslag te verwerken. Op aanraden van CANNA probeerde hij zijn geluk met kokosslabs. “Hoewel ik er nu al een paar oogsten op heb zitten, moet ik eerlijk zeggen dat ik nog steeds de ballen verstand heb van kweken. Met aarde ging er dan ook voortdurend van alles mis. Dan weer te veel water, dan weer te weinig. Dat is voorbij sinds ik op kokos kweek. Ik ben het levende bewijs dat iedereen kan kweken met CANNA COCO.”

Opkomst van kokos in de tuinbouw

Na de introductie in de rozenteelt in de jaren ’80, wordt er begin jaren ‘90 ook incidenteel kokos aangeboden in andere branches. De kwaliteit was echter dubieus en de kennis nihil. Geen wonder dat de eerste probeersels op kokos veelal mislukten. Toen de roep om een natuurvriendelijk alternatief voor steenwol, vooral in Duitsland, steeds groter werd, besloot CANNA in 1993 samen te gaan werken met kokosspecialisten in Nederland, India en Sri Lanka om zo de beschikbare kokoskennis te combineren met CANNA’s kennis over snel groeiende planten.

Omdat de reguliere teelten op kokos zich op dat moment nog in een experimentele fase bevonden, leidde dit niet direct tot resultaat in de zin van een verkoopbaar product. Ook liepen de inzichten van kokosspecialisten regelmatig uiteen en bleek de kokosteelt per gewas specifieke problemen te kunnen veroorzaken (zo had men eindelijk onder de knie hoe men het beste een roos op kokos kon kweken, bleek de aardbei heel anders op het nieuwe medium te reageren). De enige optie voor CANNA was, om zelf het pionierswerk te gaan verrichten en dit leidde na twee jaar tot de introductie van “CANNA COCO”: het eerste kokosproduct geschikt voor de kweek van snel groeiende planten.

In eerste instantie werd CANNA COCO hoofdzakelijk in Duitsland verkocht, totdat het product in 1997 ook in Nederland onder de aandacht werd gebracht. Eenmaal bekend met de resultaten was de opmars van kokos niet meer te stoppen.

Zwitserland kweekt op hoog niveau

infopaper-coco_text_04.jpgIn het Zwitserse dorpje Schlieren, vlakbij Zürich, waren een paar kwekers er eind jaren negentig als een van de eersten bij toen CANNA’s nieuwe kweekmedium, CANNA COCO werd geïntroduceerd. Inmiddels hebben Heinrich en Gabriel, twee werknemers uit die pioniersjaren, de fakkel overgenomen en het bedrijf voortgezet.

Al vanaf de lancering van CANNA’s kokossubstraat zijn de heren volledig overstag voor de tropische vezel. In de kelder van de zaak was tot voor kort een fraaie proefopstelling te zien, waarin verschillende populaire mediums met elkaar werden vergeleken. Na uitgebreide proeven met deze testopstellingen kwam CANNA COCO voor Heinrich en Gabriel als het meest efficiënte medium naar voren. “CANNA is onze favoriete leverancier”, stelt Heinrich onomwonden. Deze professional, die o.a. bij een kwekerij te Enetbrugg zijn sporen verdiende, waardeert de constant hoge kwaliteit van de CANNA productlijn. Het is echter vooral het gebruiksgemak waarmee CANNA COCO andere mediums het nakijken geeft. De slabs insnijden, een uurtje inweken, en gaan met die banaan. “Hoewel we klanten hebben die zes keer dezelfde mat gebruiken, leggen wij de grens bij drie oogsten”, lacht Heinrich.

Verder constateren zij een hogere weerstand tegen bodemschimmels. Genoeg redenen voor de succesvolle ondernemers om CANNA COCO en de daarbij behorende voedingslijn met overgave bij hun klanten te ‘pushen’.

Beoordeel dit artikel: 
Geen stemmen