Kempenhorst College

Kempenhorst College

Al jaren organiseert CANNA in samenwerking met het Kempenhorst College in Oirschot een tomaten kweekwedstrijd. 22 leerlingen, 11 tenten, 2 soorten assimilatiebelichting, zaden, 2 verschillende mediums en de wedstrijd kan beginnen.

De wedstrijd vindt plaats op het Kempenhorst College. Het Kempenhorst College is een school voor voortgezet onderwijs en biedt alle leerwegen binnen het VMBO aan: basis, kader en theoretisch. De leerlingen die deelnemen aan de tomaten kweekwedstrijd volgen het profiel Groen.

In de groenhal worden de kweektenten geplaatst. In een tent met allerlei technische snufjes bootsen de leerlingen de natuurlijke situatie na. In tweetallen kweken zij tomatenzaadjes op tot tomatenplantjes. Ze hebben alles zelf in de hand en bepalen zelf de hoeveelheid voeding, vocht, licht en temperatuur.

Het doel van de wedstrijd is leerlingen actief betrekken en kennis laten maken met professioneel kweken in de breedste zin van het woord, van substraat tot vrucht. Uiteindelijk zal het groepje leerlingen dat de mooiste, grootste, rondste, meest rode, zoetste tomaten gekweekt heeft de wedstrijd winnen.

We zullen de tomaten kweekwedstrijd nauwlettend in de gaten houden. Regelmatig zullen wij updates plaatsen, op deze pagina, van de wedstrijd en de vorderingen die de leerlingen maken.

Tomaten kweekwedstrijd kweekdagboek
Kempenhorst College

Voeding

De leerlingen hebben aan het begin van de wedstrijd een keuze moeten maken. Of zij starten met CANNA TERRA of CANNA COCO. Verder is het aan de leerlingen om de juiste hoeveelheid voeding en additieven te geven op het juiste moment. Zij volgen hiervoor het kweekschema van CANNA.

Assimilatiebelichting

Of te wel groeilicht, omdat de leerlingen in 11 kweektenten kweken waar geen daglicht bij komt is assimilatiebelichting essentieel voor de plant. Zonder deze belichting zal de plant het niet overleven. Vijf teams hebben een kweektent met LED en de andere hebben een tent met HPS (High Pressure Sodium) belichting.

Dutch Lighting Innovations (DLI)

Voor de assimilatiebelichting hebben we hulp gekregen van Dutch Lighting Innovations. Zij hebben het Top LED armaturen geschonken voor de tomatenwedstrijd. DLI ontwikkelt en produceert al meer dan 25 jaar groeilicht armaturen.

De Top LED armaturen zijn perfect om gebruikt het worden voor een kweek in een tent. De DLI Top LED armaturen zijn compact en lichtgewicht, LED verbruikt minder energie en de produceert bij lange na niet de warmte die een HPS lamp produceert.

De leerlingen zullen tijdens de kweekwedstrijd de voor en nadelen van de verschillende soorten assimilatiebelichting ondervinden. Wil je nu meer weten over het gebruik van assimilatiebelichting bij het kweken van groente en/of fruit bezoek dan de website van DLI.

Dagboek: April 2021

We zijn inmiddels met de leerlingen een aantal maanden bezig: theorie vanuit het lesmateriaal van Canna gecombineerd met het verzorgen van de tomatenplanten, heeft gezorgd voor een aantal (voorzichtige) conclusies tot nu toe.

Namelijk: in substraat Terra ontwikkelen de plantjes zich beter dan in Coco, het verschil in verlichting laat tot nu toe geen groot verschil zien maar vooral dat de ontwikkeling van de planten valt of staat met het juist uitvoeren van verschillende handelingen en een niet aflatende enthousiaste verzorging…

Na een gezamenlijke terugblik eind maart, zijn sommige groepjes op een andere manier verder gegaan met hun planten (lees: meer aandacht/zorg), sommige groepjes op oude voet gebleven en hebben een aantal hun toewijding voortgezet.

In een paar tenten zijn er inmiddels trossen tomaten ontstaan waarbij ze de opdracht hebben gekregen ervoor te zorgen dat er telkens niet meer dan 5 tomaten per tros zouden overblijven. Bij 1 tent kleurden sommige tomaten al rood en zou het nog best spannend kunnen worden of deze opbrengt nog ingehaald zou kunnen worden door andere groepjes.

Die potentie had het wel maar…er bleek toch een beperkende factor hierin een rol te gaan spelen, namelijk de meivakantie. Twee weken geen zorg, zou de planten niet veel goed doen. We hebben toen moeten besluiten om de wedstrijd te staken, foto’s gemaakt van alle tenten en bepaald welk groepje het verst is gekomen met hun Tomatenplanten.

Hoewel de factor ‘toeval’ zeker ook een rol kan spelen, bleek de beste opbrengt tot nu toe toch enige relatie te hebben met een enthousiaste toewijding…en was het voor ons heel leuk dit hele proces mee te mogen maken, ook al hebben we de wedstrijd dus voortijdig moeten beeindigen!

Dagboek: Maart 2021

Eind februari is er besloten enkel verder te gaan met de Tomatenplanten in het substraat Terra en zijn er inmiddels wat handelingen bij gekomen; namelijk het weghalen van de onderste bladeren en zorgen dat de bloemen bestoven worden.

Voordat er telkens een nieuwe handeling bij komt, wordt er door de docent eerst hierover uitleg gegeven vanuit het aangeleverde lesmateriaal van Canna. Het leuke daarvan is telkens, dat na de theorie, de leerlingen meteen het geleerde in praktijk kunnen brengen. Er begint duidelijk nu een verschil te ontstaan in groei en bloei tussen de Tomatenplanten van de verschillende groepjes…

Te veel water gegeven of te weinig, lampen die te weinig aan hebben gestaan, overdaad aan voedingsstoffen of bij een enkeling iets te weinig verzorging, zorgt ervoor dat sommige planten al kleine tomaten dragen en er bij andere planten nog geen bloem te zien is… Een voorzichtige conclusie is nu dat het verschil niet zozeer ontstaat door het verschil in lampen maar in de (juiste) verzorging?!

Bij de laatste klassikale verzorging van de tenten in de maand maart, hebben we dan ook samen bovenstaande doorgenomen zodat elk groepje voor zichzelf een conclusie kon trekken of ze op het goede pad waren of dat er mogelijk nog wat verbeterpunten uitgevoerd moesten worden.

Dagboek: Februari 2021

Nadat er halverwege januari in alle bakken duidelijk zaailingen te zien waren, zijn de leerlingen vanaf dat moment daadwerkelijk zelf gaan experimenten met de verschillende factoren zoals eerder beschreven, behalve met het geven van voedingstoffen.

De LED lampen branden goed en geven veel warmte. Er is een verschil te zien in de ontwikkeling van de plantjes: in het Terra substraat groeien de planten goed, bij Coco blijven de planten in groei achter en hebben in deze fase waarschijnlijk voeding nodig.

Er is echter geen verschil te zien in groei tussen de Gewone belichting (HPS) en LED.…

Vanaf begin februari zijn de leerlingen begonnen met het geven van voedingstoffen. Het blijkt voor sommige wat lastig te zijn om hierbij een berekening toe te moeten passen maar…ze geven niet op! Het verschil in groei van de tomatenplantjes tussen het substraat Terra en Coco is nog steeds duidelijk te zien en de leerlingen zijn nieuwsgierig of hier een verandering in komt op het moment dat er voeding bij komt?!

Aangezien de leerlingen eind februari nog steeds zien dat de tomatenplantjes in het substraat Coco dusdanig achterblijven in groei, hebben we het besluit genomen om de Coco bakken weg te halen en vanaf nu alle zorg te besteden aan de plantjes in Terra. Na het opbinden van de overgebleven planten, het dieven en het bekijken van elkaars planten, heeft de wedstrijd een duidelijke vorm gekregen.

Dagboek: Januari 2021

In de groenhal bij ons op school is men de afgelopen weken druk bezig geweest met het opbouwen van de kweektenten. Weten wat je eet en zelfvoorzienend willen zijn… is dat de toekomst? In een tent met allerlei technische snufjes bootsen de leerlingen de natuurlijke situatie na. In tweetallen kweken zij tomatenzaadjes op tot tomatenplantjes. Ze hebben alles zelf in de hand en bepalen zelf de hoeveelheid voeding, vocht, licht en temperatuur.

Het doel van de wedstrijd is leerlingen actief betrekken en kennis laten maken met professioneel kweken in de breedste zin van het woord, van substraat tot vrucht. Uiteindelijk zal het groepje leerlingen dat de mooiste, grootste, rondste, meest rode, zoetste tomaten gekweekt heeft de wedstrijd winnen.

We zijn de wedstrijd begonnen met een introductie les. Tijdens deze les kregen leerlingen informatie met betrekking tot de tomatenteelt, de kweektenten, substraten, voeding, zaaien en noem maar op. Ook werden de leerlingen tijdens deze les in groepjes van twee gedeeld. Het is de bedoeling dat de groepjes leerlingen geheel naar eigen inzicht hun tomaten opkweken, van zaad, tot plant, tot vrucht. Natuurlijk krijgen zij een leidraad aangereikt door middel van de ontwikkelde lesstof van CANNA, maar uiteindelijk zijn ze zelf per groepje geheel verantwoordelijk voor hun tent en hun planten.

Ieder groepje leerlingen heeft een keuzes gemaakt… namelijk, op welk medium gaan we kweken; op het CANNA COCO substraat, of op het CANNA TERRA substraat? Alle groepjes hebben ervoor gekozen om 50/50 te kweken. Dat betekent dat er op 2 potten in de tent met CANNA TERRA gekweekt word en 2 potten met CANNA COCO. Tijdens de teelt gaan de leerlingen nog veel meer keuzes maken; hoeveel uren licht geef ik mijn planten? Hang ik de lamp boven of onder in de tent? Welke temperatuur houd ik aan? Hoe vaak geef ik water?

Een week na de introductie les zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het zaaien van de tomaten. In iedere tent staan vier potten en in iedere pot zijn vier zaden gezaaid. Het is nu afwachten wanneer de plantjes uitkomen. Voor de leerlingen is het nu belangrijk dat ze de temperatuur en de luchtvochtigheid in de kweektenten goed in de gaten houden, zodat de zaden een prettig klimaat hebben om in te kiemen. Als er eenmaal kleine plantjes zijn, krijgen de leerlingen weer nieuwe instructies...

We houden jullie op de hoogte!